اشترانکوه خرم آباد


قله های بلند و پر برف ، دره های ژرف و طولانی ، رود های دائمی ، پوشش گیاهی و جانوری بسیار متنوع ، روستا های کوهپایه ای از جمله ویژگی های اشترانکوه می باشد که به سبب بلندی در شعاع ۱۰۰ کیومتری به خوبی پیدا است .

گفته می شود نام آن به سبب وجود قله های ۸ گانه که هر کدام بلندتر از ۴۰۰۰ متر می باشد و مانند کاروانی از شتر به ردیف قرار گرفته ، به شترکوه و یا اشترانکوه معروف گشته است .

قله های مهم آن از شمال باختری به جنوب خاوری این هاست : چال میشان ، گل گل ، گل گهر ، سن بران ، کوله لایو ، میرزایی ، فیالسون ، لگه ، سراب شاه تخت ، سوزنی مهر جمال ، پیاره دره تخت ، پیاره کمندون ، ازنادر و کوله جنو .

در ارتفاعات اشتران کوه دره هایی یخچالی وجود دارد که در اصطلاح محلی به آنها چال می گویند . از جمله این چال ها می توان از چال میشان ، چال کبود ، چال بران ، چال فیالسون ، چال شاه تخت ، چال پیارو و چال همایون نام برد .

رود های کوچک بسیاری از این قله ها سرچشمه می گیرند که مهره زرین ، ماربره ، گهررود ، دره دایی و دره دزدان از آن جمله اند . دریاچه گهر در یکی از دامنه های جنوب باختری اشتران کوه و در دره گَهَررود قرار دارد . دامنه های اشتران کوه از دیرباز محل استقرار برخی طوایف بوده است ؛ چنانکه در حدود سال ۵۰۰ق ، خاندان فضلویه که از کرد های شام شمرده می شدند ، پس از مهاجرت از آن جا و عبور از میافارقین و آذربایجان ، دامنه های شمالی اشتران کوه را به عنوان محل استقرار خود برگزیدند . آنان بعد ها به اتابکان لرستان شهرت یافتند . مراتع دامنه های اشتران کوه مورد استفاده عشایر این ناحیه است . اشتران کوه و به ویژه دریاچه گهر دارای جاذبه های طبیعی بسیاری است .

این رشته کوه در حدود سال ۱۳۴۰ از لحاظ گونه های جانوری و گیاهی جزء مناطق حفاظت شده قرار گرفت و در سال ۱۳۴۸ جزء محیط زیست جهانی قرار گرفت . از گونه های جانوری آن می توان به خرس قهوه ای ، روباه ، کفتار ، گراز ، گرگ خاکستری ، بز کوهی ، قوچ و از پرندگان می توان به عقاب ، کبک ، جغد ، اردک و شاهین اشاره نمود که همگی تحت حفاظت محیط زیست می باشند .

در اشترانکوه پسته کوهی به فراوانی یافت می شود و پوشش گیاهی متنوع آن اعم از گون ، ریواس و استپ ها در شیب ملایم بعضی نقاط و گل های طبیعی و خودرو محل مناسبی برای جانوران ساکن در اشترانکوه است که در آن زاد و ولد کرده و از آنان تغذیه می کنند .

اشترانکوه پذیرای کوهنوردان و گردشگران و زمین شناسانی از اقصی نقاط کشور و خارج از کشور بوده که برای تفریح و ورزش و پژوهش علمی مراجعه نموده اند .

در برخی از نقاط اشترانکوه سنگواره هایی یافته اند که در میان آن ها سنگواره هایی از جانوران مانند صدف و ماهی وجود دارد .

روستا های بسیاری در کوهپایه اشترانکوه وجود دارند که از آن ها می توان به دره تخت ، سیوله ، کمندان و طیان اشاره نمود که ساکنانی مهربان و میهمان نواز دارند . روستای دره تخت که اخیراً به دهکده گردشگری تبدیل شده است .

منطقه حفاظت شده

منطقه حفاظت شده اشترانکوه یکی از مناطق حفاظت شده ایران است که علاوه بر دریاچه گهر ، تونل برفی کمندان ، پریزکوه ، چشمه وقت ساعت و دره اسپر را نیز شامل می شود . این منطقه ۹۸ هزار هکتار وسعت دارد و یکی از مهم ترین منابع طبیعی ایران به شمار می آید .

پوشش گیاهی : گون ، درمنه ، چوبک ، آویشن و کلاه میر حسن .

پستانداران : کل و بز ، قوچ و میش ، خرس قهوه ی ،پ لنگ ، گربه جنگلی ، گرگ ، شغال و روباه.

زیبایی خیره کننده و چشم اندازهای بدیع دریاچه سبب شده تا هر ساله با وجود سختی راه ، انبوهی از مردم لرستان ، استان های اطراف و دیگر نقاط کشور ، با پای پیاده یا سواره به دیدن دریاچه و زیبایی های آن بروند و چند روزی از اوقات فراغت خود را در آنجا سپری کنند .

شتر کوه و یا اشترانکوه نیز که چشمانداز دریاچه را تشکیل می دهد و از عجیب طبیعی ایران و یکی از ذخیر طبیعی ارزشمند جهان به شمار می آید ، تابستان های زیبا و خنکی را در خاطره گردشگران به جا می گذارد .

دریاچه گهر ، این دریاچه زیبا نیز در پی قله سن بُران و گل گل در ارتفاعات شمال روستی طیان شهرستان درود واقع شده است .

در اثر ذوب شدن برف ها در این دو قله و سرازیر شدن رود در محلی به همین نام ( گهر ) درِیاچه ی به زیبایی آسمان و زلالی اشک چشم و به مساحت چند صد هکتار و عمق متوسط 20 متر تشکیل می شود .

دریاچه گهر شامل دو دریاچه است ، گهر پایین و گهر بالا که یکی از یکی زیباتر است . در اطراف دریاچه گهر درختان بید روئیده و زیبایی بسیار زیادی به آن منطقه بخشیده اند .

راز زیبایی و بکر بودن طبیعت گهر در این است که این منطقه فاقد جاده ماشین رو است . طول دریاچه اصلی گهر را 5/1 کیلومتر و عرض متوسط آن را 600 متر برآورد کرده اند . حداکثر عمق دریاچه 28 متر و مساحت آن در حدود 100 هکتار است.

دریاچه گهر مانند آبگیری است که از چشمه ها ، آبشار ها و سراب های اشترانکوه پر شده و آب آن در تابستان و زمستان ثابت است . بیشتر سطح دریاچه گهر در زمستان یخ می بندد .

انواع بوته ها ، درختان تنومند بید ، گیاهان و گل های زیبای پیرامونی ، اطراف دریاچه را به صورت یک پارک طبیعی شگفت انگیز در آورده است .

از گونه های جانوری این منطقه می توان به خرس قهوه ای ، روباه ، کفتار ، گراز ، گرگ خاکستری ، بز کوهی ، قوچ کوهی و از پرندگان نیز می توان به عقاب ، کبک ، جغد ، اردک ، شاهین و ... اشاره کرد که همگی تحت حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست استان لرستان هستند .

در اشترانکوه پسته کوهی به فراوانی یافت می شود .


آخرین نظرات ثبت شده برای این مطلب را در زیر می بینید:

برای دیدن نظرات بیشتر این پست روی شماره صفحه مورد نظر در زیر کلیک کنید:

بخش نظرات برای پاسخ به سوالات و یا اظهار نظرات و حمایت های شما در مورد مطلب جاری است.
پس به همین دلیل ازتون ممنون میشیم که سوالات غیرمرتبط با این مطلب را در انجمن های سایت مطرح کنید . در بخش نظرات فقط سوالات مرتبط با مطلب پاسخ داده خواهد شد .

شما نیز نظری برای این مطلب ارسال نمایید:


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: